De oudste manier om goederen en brieven te verzenden is over land. Zo was het allereerste postbedrijf naar weten door de farao’s opgericht. Een dienst van koeriers ging er vanaf nu voor zorgen dat brieven verstuurd konden worden, wat nodig was geworden dankzij de behoefte aan schriftelijke archieven.
Deze vorm van brieftransport gebeurde in het begin alleen nog maar op kleinere afstanden, dus veelal over land. Dit bleef voor lange tijd ook zo, totdat schepen het in de tijd van de ontdekkingsreizen het interessant maakten om goederen van en naar verre landen te vervoeren. Vandaag de dag zijn transportopties per vliegtuig en per vrachtschip populair, maar er is ook nog steeds een groot deel van goederentransport dat over land gebeurd.
Goederentransport per weg is misschien wel de meest flexibele manier van goederentransport die er bestaat. Het transport is van bijna niks anders dan de vervoerder en het voertuig afhankelijk en kan zo bij iedere gewenste bestemming komen. Daarnaast is het ook zo dat dit goederentransport slechts één vervoermiddel nodig heeft. Bij goederentransport door de lucht en goederentransport per zee, is er naast een schip of vliegtuig, toch altijd nog een landvoertuig nodig om de goederen uiteindelijk op de juiste plek te krijgen.
Het voordeel van wegtransport is dus de flexibiliteit, maar deze transportsoort komt ook met een aantal nadelen. Wegtransport berekent de prijs bijvoorbeeld per tonkilometer, wat betekent dat er een prijs is voor iedere kilometer die een ton aan gewicht reist. Deze prijs is bij vrachtvervoer over de weg zeer hoog. Daarnaast is deze vervoermogelijkheid steeds minder gewenst door de hoge CO2 uitstoot die vrachtvervoer met zich meebrengt.
Een andere manier om goederen per land te vervoeren, kan gedaan worden doormiddel van spoortransport. Spoortransport is minder flexibel dan vrachtwagentransport, omdat goederen geladen en gelost moeten worden, maar wel nog steeds flexibeler dan bijvoorbeeld het luchttransport of het zeetransport. Het is namelijk zo dat een trein kan bestaan uit meerdere wagons, waardoor het mogelijk is om bepaalde wagons op een station achter te laten of een andere kant op te sturen.
Spoortransport wordt gebruikt als goederen meer dan duizend kilometer weggestuurd moeten worden. Het is een interessante transportmogelijkheid ten opzichten van de vrachtwagen, omdat de prijs per tonkilometer over het spoor een stuk lager is.