Loading

Luchthavens

Posted in /

Met de groeiende populariteit van de luchtvaart, werden faciliteiten rondom deze luchtvaart ook steeds belangrijker. Luchthavens zijn nu bijvoorbeeld voorzien van verschillende restaurants, winkels en andere zaken die het wachten voor het vliegtuig wat interessanter maken, maar dit was niet altijd het geval.

Luchthavens begonnen als niets meer dan grote grasvelden waarvan vliegtuigen kon vertrekken. Later werden deze velden vervangen met vuilgrond, zodat het gras het vliegtuig bij opstijging niet zou afremmen en later zorgden betonondergronden ervoor dat de remming zo minimaal als mogelijk was.

In Nederland zijn we vrijwel allemaal bekend met Schiphol, het grootste vliegveld van Nederland. Vandaag de dag heeft dit vliegveld over de hele wereld een zeer goede status, maar het begon allemaal veel kleiner dan het nu is. Schiphol is een goed voorbeeld van hoe vliegvelden in de loop der jaren zijn uitgegroeid tot wat ze nu zijn.

Schiphol begon in 1916 als een militair vliegveld, maar met de oprichting van de KLM in 1919 begon het stuk land steeds meer te veranderen in een burgervliegveld. Op dit moment was de KLM, als derde luchtvaartmaatschappij ter wereld, de enige luchtvaartmaatschappij die van en naar Schiphol vloog.

In 1926 werd het vliegveld door het Ministerie van Oorlog overgedragen aan de stad Amsterdam. Met oog op de Olympische Spelen in 1928 begon de gemeente meteen aan het verbeteren van het vliegveld, wat op dit moment nog geen landingsbanen had en voor een groot deel bestond uit drassige grasvelden. Het vliegveld kreeg nu ook een stationsgebouw.

De vernietiging van verschillende landingsbanen in de tweedewereldoorlog zorgde er voor dat de ontwikkeling van Schiphol een paar stappen naar achter nam, maar vanaf de jaren vijftig komt het toch weer snel op gang. Groeiende commercie zorgt er namelijk voor dat het voor verschillende winkels interessant werd om zich op Schiphol te vestigen.

Het vliegveld blijft vanaf nu doorgroeien. Het krijgt een treinstation, steeds meer winkels en verandert in de jaren negentig in een AirportCity. Vandaag de dag blijft Schiphol bezig met het invoeren van ontwikkelingen, met als doel het voorkeursvliegveld van Europa te worden.

Comments