Om de bevolking van zuivelproducten zoals (karne)melk, boter, kaas, vla en yoghurt te voorzien, moet de grondstof die daarvoor nodig is – de rauwe melk – worden opgehaald bij de boerderijen, waar de koeien twee- of driemaal daags worden gemolken. De melk gaat via leidingen naar een grote koeltank, waarin de melk verzameld wordt en bovendien vers gehouden wordt tot de tankauto de melk komt ophalen. Ook deze melkauto beschikt over een grote koeltank.
Het melktransport wordt doorgaans georganiseerd en betaald door de zuivelfabriek, die ook de logistieke planning voor een groot deel bepaalt. Transport en logistiek kunnen tegenwoordig niet meer zonder een CRM-systeem, dat veel interessante functies biedt. Het systeem kan bijvoorbeeld gekoppeld worden aan het transportmanagement. Op https://www.lime-technologies.nl is nog veel meer informatie te vinden over CRM en de voordelen ervan voor de logistiek.
Voordat de melk in de tank van de melkauto wordt gepompt dient de vrachtwagenchauffeur de melk te controleren op geur, kleur en temperatuur, zodat hij zeker weet dat de melk die hij naar de zuivelfabriek vervoert van goede kwaliteit is. Ook wordt er een monster genomen van de melk. De tankauto verzamelt per rit de melk van een of meerdere melkveebedrijven – dat hangt af van het aantal koeien dat wordt gehouden op de boerderijen – voordat hij de melk naar de zuivelfabriek transporteert. De tankwagens die tegenwoordig worden ingezet kunnen 35.000 liter melk vervoeren.
Met behulp van een CRM kunnen de gegevens van de melkleveranciers systematisch worden beheerd zodat er geen misverstanden ontstaan over bijvoorbeeld de kwaliteit van de geleverde melk: deze kwaliteitsgegevens worden automatisch bij de juiste melkleverancier ondergebracht. Het CRM-systeem zorgt dus voor een goede orde van zaken.
Wanneer de tankwagen vol is wordt de rauwe melk naar de zuivelfabriek getransporteerd, waar nogmaals een kwaliteitsonderzoek wordt verricht. Daarna wordt de melk zowel gestandaardiseerd als gepasteuriseerd en verder bewerkt tot de zuivelproducten die we dagelijks in de supermarkt kunnen kopen.
Het transport van melk gaat dag en nacht door, ook in het weekend. Koeien moeten namelijk elke dag enkele malen gemolken worden. Dat betekent dat de koeltank op de boerderij gauw vol is. Dit proces gaat 24/7 door. Bovendien rekenen de zuivelfabrieken op een constante aanvoer van melk, zodat ook daar het productieproces zeven dagen per week kan doorgaan. Het vervoer tussen melkveebedrijven en zuivelfabriek staat daarom nooit stil.